Пантелеймон КУЛІШ

МАРУСЯ БОГУСЛАВКА

ПІСНЯ ДЕСЯТА. Дума друга

І

Де труп зотлів про всіх людей розумних
І млява жизнь в палку переродилась,
Там про ченців, о Господі безумних,
Вона небесним світом засвітилась.
Перед природою незнаною змирилась
Душа чернеча, в богомільстві сонна,
І в темряві бездонній утопилась,
Як думка князя тьми, в омані чорна,

У вірі безвірна, в законі беззаконна.

ІІ

Сю душу мертвенну гальванізує
Великий гук і стук в Святі ворота.
Про себе так завзято не ясує
Козацька чернь і цехова голота.
Се, мабуть, завітав сам воєвода
Або ж гетьман козацький Сагайдашний,
Котрого знає і сільська простота,
І міський мотлох дикий, необачний,

Що дивиться на світ, як на гаман ясачний.

ІІІ

Він, він! Його за ворітьми се голос,
Гетьманське знане й інокам гуканнє…
Хоч побілів на козакові волос,
Та знявсь він високо над отаманнє.
Орлине чути здалеку клектаннє…
Кричить-клектить, орлят на бенкет звучи,
На людожерне в полі пируваннє,
І кидається на долину з кручі,

Мов той Зевесів грім 95 із дощової тучі.

IV

Чернече серце затремтіло в грудях,
Як вовче на призив орлиний в полі:
Красна йому й біда, і смерть на людях,
Він рад пригоді так, як хлібу-солі…
Чи козаки опиняться в неволі,
Чи полягають під мечами трупом,
Чи збагатяться здобиччю на морі,
Чи повкриваються злиденним струпом, —

Чернець поживиться своїм з усіх їх лупом.

V

Святі Ворота відчиняють настіж».
Готові ниць перед великим паном
І воїном каптуроносці впасти, —
Тих козаків-руїнників гетьманом,
Що, насміявшись над страшним султаном,
На царство православницьке Московське
З ляхами налетіли гурриканом,
Прославили різнею панство польське

І шарпаниною — козацтво запорозьке.

VI

«Увесь у золоті повинен бути
І моря, і землі страх, Сагайдашний…
Не вгаймо, братіє, ніже минути!
Се час воістину при нас ясачний!
Син Конаша, козако-необачний,
Все те на церкву Божу накладає,
Чого у нього значний і не значний
На сутих бенкетах не потребляє…

Достатку він свого ніколи й сам не знав.

VII

Козацтво просте й значне сего ради
Його, як батька, серцем возлюбили,
І зельно руйнували весі й гради,
І деже на вразі під ним ходили», —
Так пузані між себе говорили,
Обтерши піну медову на вусах.
Держались на ногах з усеї сили
І веселились у чернечих душах,

Що Конашевича до себе залучили.

VIII

Врата отверзлись… О предивне диво!
Не зрять вони того перед собою,
Хто грав конем так бучно-горделиво,
З гетьманською златою булавою.
Над біловласою його главою
Пернатий пишний шлик не красувався;
А за собою він не мав конвою
Гетьманського, що почтом панським звався
І кіньми гордими, й рондами величався.

Перед ними босий старець…
          Костур сучковатий;
Ветхе різзє обтріпалось,
          І на латках лати.
За плечима у прояви
          Латана торбина;
Під торбиною дугою
          Гнеться в діда спина.
Де гетьманська ділась постать,
          Де орлине око,
Що з Синопу аж до Москви *
          Зиркало широко,
В християн собі і в турків
          Здобичі шукало,
Про козацький хліб насущний
          Всюди пантрувало.
Тільки зик зіставсь потужний,
          Що скликав дружини,
Мов дзвінкий щит харалужний,
          До боїв-руїни.
Із-під рам'я зиком-криком
          Босий дід гукає
І чернече мляве серце
          Голосом лякає:
«Відчиняйте да впускайте
          Грішника страшного,
Що до пекла вже негайно
          Піде огняного!
Відчиняйте: бо ворота
          Костуром підважу,
Потрощу затулу вашу,
          Мов ту брону вражу!
Відчиніте-відомкніте
          Церкву ту Велику,
Що спасатиме нас, грішних,
          Довіку і віку!
Відомкніте да впустіте,
          Щоб я не набрався
Знов гріха, та ще у глибше
          Пекло не попався.
Нехай грішник на чудовне
          Позирне Успеннє,
На прибіжище гріховне,
          Від чортяк спасенне.
Та й віддасть Успению клятий
          Здобич тяжко-грішну:
З образів московських шати,
          Срібну утвар пишну,
І червінці, що складали
          Люде православні
По церквах, як набігали
          Ми, криваво славні, —
Набігали та й не знали,
          Що в гріхи впадали:
Бо Русь Руссю руйнували,
          Москву в пень рубали!»
І до церкви санувитий
          Дідуган простує,
І чернечий дух неситий
          Здобич добру чує.
Брязкотять ключі церковні,
          Дід у двері преться,
І чернече хиже серце
          З радощів сміється.
«Чудотворне ти Успеннє! —
          Промовляє сивий. —
Сотвори нам во спасеннє
          Благодатне диво:
Щоб я вкупі не судився
          З клятими ляхами,
Що в Московщині глумився
          З ними над церквами.
Щоб мене несите серце,
          Очі завидющі
І на луп у чужоземця
          Руки загребущі
Не втопили у глибокім
          Пеклі, як Іуду! 96
О! Рятуй! Тобі оброки
          Вічно винен буду». —
«Не сумнись!» — озветься голос
          З-за іконостаса…
І в гетьмана в'яне волос,
          Мов у свинопаса.
І лежить він, і Успеннє
          Диво показало:
Під його тихе моленнє
          Приносу не стало.
Так! Богининому дому
          Був угоден принос,
І Успенію святому
          Реве славу крилос.

***

Джерело: анонімний дописувач.