Тарас ДЕВДЮК

ДАЙПЕРС
(горобінчик)

I
ЗАЧАТТТЯ

О ТОУФЕЛЬНА ДІВО!
ДАЙ ПЕРС МЕНІ ПЕРШЕ —
ПЕРЕД ТИМ ЯК ПОЧАТИ…

II
СПОЧАТКУ

І побачив Бог світло,
що добре воно —
і створив світ.

Світ, в свою чергу,
перший власний продукт сотворив.
І побачив світ, що добриво …но —
і
з нього усе почалося,
себто все почалося з дайперсу.

III
МАСКА

Займення Всебога
займало тоді ще третину води
і дух Займення
просто ширяв над водами
не маючи пристанівку
третина води переходила в спадок

хвилі накочувались на берег
який ще не зміцнів і кришився
мов великодна паска
небо втомлювалось і налягало на птахів
птахи втомлювались і падали на берег
а берег знову кришився
і
вдавав слабака

IV
ХВИЦЬКАННЯ
(тоуфельна діва просить героя
продовжувати розповідь і він згоджується,
але з однією умовою)

у твоєму бермудському трикутнику
ще один красень потоне
але я все зроблю для того
щоб втриматися на поверхні

щоб втриматися у сідлі
тобто не випасти з дайперсу

V
ВІДСУТНІСТЬ КОРЕКТОРА

Будемо кохати серед мертвих вод.
Виколише хвиля ще один народ…

Іван Козаченко

На ктуром пьонтрє откужач
на тим пьонтрє і пшонтанє.

Тарас Девдюк

корабель входить в територіальні води
сум входить в територіальні люди
величезний дайперс
до землі звисає
під землю теж
защеплений —
одним кінцем на захід
а другим на схід
о невже там де дайперс
найбільше лайна
о невже тут найбільше бруду
а велика мирна країна
намагається першою дайперс поправити
аби ліпше “сидів”
а збоку смішно
бо поправляє його мов шапку-вушанку
не відсутність фактора сили
сміх викликає
а відсутність коректора
бо на шпальтах газет її заходу
час у час одна інформація
про війну у косові
про жертви у косові
про біженців з косова
про світові зустрічі в косові
про що лиш не хоч у косові
і всім це до дупи
а містер рубін усміхається найщиріше
опісля всього читаючи
як українці запрошують українців
напередодні нового тисячоліття
відвідати гуцульський ярмарок у косово
але там де сум входить в територіальні люди
то вже не політика
а дерешовата штиба з дзяпками

VI
ОЧІКУВАННЯ

з тостера вилітають два спечені хлібні окрайці
і чекають як дві українки
на помазання

вона забуде шальок на шиї в коханця
і він буде впізнаний тобою —
той час

лахміття зради теж рятує від холоду

дивовижне лахміття невиносиме незносиме ганчір’я
яке транспортують у дивні країни
під виглядом гуманітарної допомоги
а в додачу — дайперси десятки тисяч дайперсів
яких використовують як ноші
до гелікоптерів червоного хреста
від тих дайперсів повітря стає надзвичайно м’яким
так мацають пальцями хліб чи свіжий
і відкладають у бік і знову мацають
і знову відкладають

м’якість характеру її
пісня мови її
гнучкість стану її —
незбагненність її

і ніде вона шальок не забуває
бо тверда вона як грінка
і та твердість не заважає її легкій ході

над горизонтом
постають два сонця
через деякий час над двома горизонтами —
одне сонце
а потім —
з тостера вилітають дві грінки
одна з них мов дитина в час народження
схилена до правого боку

а друга —
ніяка

* * *

Під час розповіді герой помічає, що тоуфельній діві ніяково слухати серйозні речі, бо вона любить слухати і бавитися. Тому наш герой продовжує розповідь спочатку — коли все почалося, а кава і дайперси закінчилися…

VII
ДОБРЕ ЗНАННЯ ЗАКОНІВ КО СТИТУЦІЇ

…і сруль не дочекався

Іван Андрусяк

Коли кава і дайперси закінчилися — зринув голос бармена:
“Прошу не займати мене… п-про-п-п-прошу не займати чер-

                                                        ги!”

Тим, хто не встиг випорожнитися, намагалися причепити

                                  на зворотах

піджаків кольорові банти (безумовно, що понумеровані).
По-перше: легко розпізнати серед інших.
По-друге: легко посортувати за порядком
у випадку, якщо підвезуть свіжі каву і дайперси.
По-третє: естетично

Мета почіплення бантин:
щоб ті, хто не встигли —
наступного разу
встигли.

Але більшість із тих, хто не встиг, знала, що не встигне.
Бо над кожним витав дух імпровізації.

Тому ця більшість відмовлялася від такого зайвого клопоту
як кольорова почіпка зверху серця.
А друга більшість, яка встигла,
вирішила скористатися з послуг тих, хто вішає,
а тому поначіпляла собі кольорові бантини.

Мета акції:
бути вільним у своїх діях,
якщо захочеться піти по другому разу

Тому та меншість, яка не встигла,
але й не відмовилась від пришпилювання бантин,
змішалася з більшістю, яка встигла
не бути меншістю.

Таким чином:
у цього чоловіка — повні труси зради
і в того чоловіка — повні труси зради.
І де б один чи другий, чи разом не з’являлися —
народ відразу трусив: “В КО ГО ПОВ НІ ТРУ СИ ЗРА ДИ?”
Всі починали оглядатися навколо.
ГОЛОС ПЕРШОГО: Від кого так смердить?
ГОЛОС ДРУГОГО: Але ж і смердить!
ГОЛОС ЛЮДЕЙ: Люди, не смердіть, будь ласка!
ГОЛОС АДРЕНАЛІНОВАНОГО ЧУВАКА: То не люди — то

                                                        пси!

ГОЛОС, ЯКОГО НІХТО НЕ ВВАЖАВ ЗА ГОЛОС: Я здога-
                                                 дуюсь, хто б то міг бути…

ГОЛОС, ЯКИЙ ПІЗНІШЕ НЕ ЗМОГЛИ ДОКАЗАТИ:
                                                               Потрібні докази!
ГОЛОС ГЕНЕРАЛА: Всім зняти труси! Я виведу всіх на
                                                                        чисту воду!
ГОЛОС ТОГО, ХТО СТРАЖДАВ ВІЧНИМ ЗАПОРОМ, АЛЕ
ДОБРИМ ЗНАННЯМ ЗАКОНІВ КО: Нудношановні! Це
                 вам зал парламенту, а не нудистський пляж!

VIII
ПОЦУПЛЕННЯ

Він вкрав вогонь і мідні труби.
І по воді у божу путь —
утік. Натомість як-небудь
лишив (умовно) перст свій грубий
і квітку — під відвислу грудь
тієї тоуфельної діви,
яку вже під вінець ведуть.
В тобі прокинулася лють.
Мабуть, від авітамінозу.
Бо вже весна, пройшли морози,
ренети в пивницях гниють
і мрії, мов молочні зуби,
спокійно спати не дають.

IX
КОРЕКТУРА

ігнорувати дайперс —
все одно
немов себе самого
прилюдно підмочити
учитель знов уважно
мій дайперс перечитує
знайшов помилку
отже все окей

X
ТЕНДІТНЕ

Найвідповідальніша мить — це вчасна зміна дайперсів.

ЗМІНА ДАЙПЕРСІВ!

ЗМІНА ДАЙПЕРСІВ!

ЗМІНА ДАЙПЕРСІВ!

Вдягайте білі* рукавички.
Вдягайте білі ґумові рукавички!

І —
не забудьте маски!

XI
НАД СТОЛОМ ДЕ ЛЕЖИТЬ ТІЛО

вжито жертовність прожекторів
і до одного місця той дайперс
коли так багато світла

коли так багато що не вичерпати

***

ПРИМІТКИ ПРИМІТИВНІ
1 Дайперс — пристрій для очищення.
2 Дайперс — те ж саме, тобто: за Колом Ейлера, ієрархія понять підпорядковується тому, хто не має жодного поняття в членороздільних алегоричних алгоритмах кінця аж двадцятого, і тому підгузники (вони ж дайперси) не поділяються на багаторазові і одноразові, як це заведено у воєнно-промисловій індустрії дослідження Всесвіту. Підгузники поділяються на одноразові і разові, а дайперси поділяються на багаторазові і одноразові, підкреслюючи таким чином неподільність підгузника, бо, в іншому випадку, якщо підкреслюючи таким чином неподільність підгузника, бо, в іншому випадку, якщо підкреслювати поділля підгузника, не розрізняючи підгузник від дайперсу, що найсуттєвіше, є одним і тим самим, то тоді треба підкреслювати і вислід такого поділля, іншими словами — треба вести мову про вихід того за межі того, для чого призначений пристрій, не так для очищення, як для зібрання, а тому примітка (2) є не настільки синонімічною до примітки (1), наскільки антонімічною. Окрім того, тисячі “щойноновоприбулих” українців до Чикаго тет-а-тет радили автору “ТТТ” змінити заголовок горобінчика “ДАЙПЕРСу” на “ПАМПЕРС”, пояснюючи, що “ДАЙПЕРС” буде далекий молоді тільки з тих причин, що в Україні знає кожен не дайперси, а памперси. Та найближчі друзі наполягли, ні в якому випадку не змінювати заголовку, зауваживши, що “PAMPERS” — це лише назва відомої фірми, яка випускає дайперси. А Марія, дружина автора “ТТТ”, випадково почувши балачки про памперси, дайперси і підгузники, не лише за-протестувала проти зміни заголовка, а й взагалі  проти включення “Дайперсу” в поетичну збірку, чомусь доповнивши, що дайперси спочатку придумали для коней…
Отже, СПОЧАТКУ БУЛИ КОНІ.
 
3 Твір “ДАЙПЕРС” в штатах Іллінойс та Колорадо має іншу назву, яку частіше вживають як на публічних виступах, так і в приватних розмовах, а саме назву — “СПОЧАТКУ БУЛИ КОНІ”.

***

Джерело: Видавництво "Смолоскип".